جمعه 4 خرداد 1397  |   9 رمضان 1439  |   Friday, May 25, 2018
اوقات شرعی ماه مبارک رمضان   |   بازگشت «ارسطو» به صحنه تئاتر   |   وقتی کی‌روش روی زمین نشست!   |   صفحه اول روزنامه های امروز 97/02/30   |   فال روزانه 97/02/30   |   ه
خرید شارژ اینترنتی
 
تبلیغات
 
نقشه ترافیک آنلاین
 
استخاره با قرآن
 
فال حافظ
 
محاسبه تناسب اندام شما
 
جداول لیگ
 
آب و هوا
 

تاریخ : 1397/02/09 08:47:47شماره : 76596 تعداد بازدید : 24 گروه خبری : اخبار روز



تخلف در بی آر تی؛ دریافت پول جای بلیت!




شب‌های تهران برای خود داستان‌ها دارد، چون به شهری بدون ترافیک و هیاهوی روزانه تبدیل می‌شود. هرچند هر یک از این مسائل نمی‌تواند برای افراد در هیچ‌مسندی دلیلی برای انجام کارهای غیرقانونی باشد. در حالی که شب‌ها بعد از ساعت ۲۲، برخی از راننده‌های اتوبوس‌های تندرو از مسافران پول نقد طلب می‌کنند. در این شرایط وقتی مسافر به آنها کارت بلیت را نشان می‌دهد، می‌گویند که این برای زمان اداری است نه الان. این در حالی است که دستگاه‌های بلیت زنی در این ایستگاه‌ها به شکل تمام وقت فعال است.

از سوی مسئولان امر نیز برپرداخت وجه به شکل کارتی تاکید شده است. در این میان این مساله مطرح است که پول اخذ شده توسط راننده چگونه به حساب شهرداری تهران واریز می‌شود؟ آیا مسئولان امر برای مدیریت این قضیه تمهیدات لازم را اندیشیده‌اند یا خیر؟

30‌درصد مسافران بلیت نمی‌دهند

در اردیبهشت 96، مدیر عامل شركت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه گفت: با اینكه اتوبوس‌های شهر تهران به دستگاه‌های كارت خوان بلیت الكترونیك مجهز شده‌اند، اما ما شاهد 30‌درصد فرار بلیت هستیم كه بر این اساس تمهیدات ویژه در نظر گرفته شده تا از این كار نادرست جلوگیری شود. پیمان سنندجی افزود: حدود یك سوم از هزینه‌های شركت واحد اتوبوسرانی باید از طریق فروش بلیت تامین شود كه فرار از پرداختن بلیت می‌تواند مشكلاتی را برای خدمات‌رسانی مناسب اتوبوسرانی ایجاد كند. به گزارش شهر نوشت، او تاکید کرد: برای رفع این مشكل پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته كه مجهز شدن ایستگاه‌ها به دستگاه‌های كارت خوان بلیت الكترونیك همچون خط یك سامانه اتوبوس‌های تندرو و حضور ناظران ویژه یكی از این راهكارها است.

برخورداری ازخدمات شبانه و پرداخت‌های چند برابری!

ساعت 10 شب است. داخل یکی از ایستگاه‌ها واقع در خط آزادی - تهرانپارس می‌شوم. مامور کنترل بلیت حضور دارد. کارتم را می‌زنم، اما او می‌گوید: هم‌اکنون 10 شب است، خدمات شهری در این ساعات همچون دیگر اقدامات در مقایسه با روز گران‌تر عرضه می‌شود. مقصدم را می‌پرسد و دو‌هزار تومان اخذ می‌کند. به‌گفته او اخذ این مبلغ به ما دستور داده شده است، شب تا صبح اتوبوس‌های تندرو در حال فعالیت در سطح شهر هستند و افراد نیز باید بهای استفاده از خدمات را پرداخت کنند.

مسافرکشی با بی‌‌‌آر تی ممنوع

حمید، پسر جوانی است که مسئولیت کنترل دستگاه بلیت‌زنی ایستگاه بهبودی را برعهده دارد. او به خبرنگار «آرمان» درباره نحوه اخذ وجه از افراد در شب‌ها می‌گوید: افراد باید از طریق کارت‌زنی وجه خود را پرداخت کنند، دیگر فرقی نمی‌کند که این کارت زنی در ساعت 10 صبح انجام شود یا 10 شب. او می‌افزاید: اخذ پول از مسافر یک کار غیرقانونی است. اغلب راننده‌ها که مبادرت به این کار می‌کنند، پول را در جیب خود می‌گذارند و به نهادهای مسئول نیز در این‌باره اطلاع‌رسانی نمی‌کنند. به‌گفته این پسر جوان اگر مسافران از پرداخت وجه به راننده یا ماموران ممانعت کنند، دیگر هیچ‌فردی به خود اجازه قانون شکنی نمی‌دهد. برای مثال اگر راننده از مسافران پول خواست، آنها باید بگویند که با 1888 تماس می‌گیرم و شماره پلاک اتوبوس را به دستگاه‌های مسئول دهند تا آنها به این قضیه رسیدگی کنند. در این شرایط دیگر هیچ‌راننده‌ای جرات اخذ وجه ندارد. او تاکید می‌کند: اغلب ماموران کنترل بلیت در ایستگاه‌ها از سوی پیمانکار به‌کار گماشته می‌شوند. در این وضعیت هم ماموران در ایستگاه و هم رانندگان حقوق خود را از مراجع مربوطه اخذ می‌کنند، دیگر نیازی به گرفتن کرایه از مسافر نیست. او می‌گوید: اغلب این گونه کارشکنی‌ها در ایستگاه‌های خلوت که در شب مامور کنترل بلیت در آن وجود ندارد، مشاهده می‌شود.

برخی بدون بلیت سوار اتوبوس می‌شوند

علی در ایستگاه اتوبوس تندرو تئاتر شهر در حال کنترل مسافران است. در این حین یک مرد میانسال به تندی از مقابل او رد می‌شود و علی هم به‌دنبال او در حال حرکت است. مرد میانسال اصلا به اخطارهای مامور ایستگاه توجه نمی‌کند. در این حین یک زن جوان به‌جای مرد میانسال کارت می‌زند و می‌گوید: شاید پول نداشته باشد. مامور ایستگاه به خبرنگار «آرمان» می‌گوید: اگر کنترل ما نباشد، برخی از افراد تمایل چندانی به کارت زدن ندارند. این در حالی است که با توجه به تورم، مبالغ تعیین شده برای اتوبوس تندرو چندان گران نیست. در واقع هدف از توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی استقبال بیشتر مردم از آن و کاهش سفرهای شهری با خودروهای شخصی بوده است. او درباره اخذ پول بلیت در شب‌ها از سوی برخی رانندگان یا ماموران ایستگاه می‌افزاید: اگر دستگاه خراب باشد و مامور هم در ایستگاه نباشد، رانندگان می‌توانند از مسافران پول اخذ کنند، در غیراین صورت دریافت این گونه وجوه غیرقانونی است.

مسافران را ناراضی نکنید

مریم شیفت شب کار می‌کند و شب‌ها با استفاده از اتوبوس تندرو به خانه می‌رود. او به خبرنگار «آرمان» می‌گوید: اینکه هر روز چگونگی پرداخت‌ها برای تردد و استفاده از این وسیله حمل‌و‌نقل عمومی مشخص نیست، مسافران را عصبی می‌کند. از سوی دیگر برخی از اتوبوس‌های در حال تردد در شب‌ها از امکانات گرمایشی و سرمایشی برخوردار نیست و به‌کارگیری خودروهای فرسوده در این ساعت از شب به‌صلاح مدیریت شهری و وضعیت هوای تهران نیست. این در حالی است که همیشه از سوی فعالان در حوزه شهری توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی تاکید می‌شود، اما بروز کارشکنی‌ها از سوی برخی افراد خاطی مسافران را در دریافت این خدمات ناراضی می‌کند.

اتوبوس، وسیله‌ای برای جابه‌جایی مسافران

در تهران آن‌طور که باید وسایل حمل‌و‌نقل عمومی پاسخگوی نیاز شهروندان نیست. این در حالی است که در افق ۱۴۰۴، سهم اتوبوس در جابجایی شهروندان باید به ۲۵‌درصد برسد که این با توجه به افزایش جمعیت تا آن سال نیازمند رساندن تعداد اتوبوس‌ها به 11‌هزار دستگاه است، اما کمبود اعتبارات و عدم اولویت در برخی از دوره‌های مدیریت شهری اجازه توسعه به میزان کامل را نداده است. با توجه به اینکه روزانه تقاضای 80‌درصد سفرهای شهر در تهران به سمت مرکز شهر است، باید بتوان با توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و برطرف سازی نارسایی‌های موجود زمینه استفاده از حمل‌و‌نقل پاک را برای شهروندان ایجاد کرد. این در حالی است که شهروندان با مشاهده هر گونه نارسایی در سیستم حمل‌و‌نقل عمومی تاکسی را برای تردد بر می‌گزینند که این مساله هم هزینه بر است و هم با تبعات محیط‌زیستی، ترافیک و... همراه است.
 

منبع :
منوی اصلی
 
اوقات شرعی
 

 
آمار بازدید
بازدید های امروز: 45
بازدید های دیروز: 132
بازدید های این ماه: 4551
کل بازدید ها: 515290
 
تقویم