جمعه 4 خرداد 1397  |   9 رمضان 1439  |   Friday, May 25, 2018
اوقات شرعی ماه مبارک رمضان   |   بازگشت «ارسطو» به صحنه تئاتر   |   وقتی کی‌روش روی زمین نشست!   |   صفحه اول روزنامه های امروز 97/02/30   |   فال روزانه 97/02/30   |   ه
خرید شارژ اینترنتی
 
تبلیغات
 
نقشه ترافیک آنلاین
 
استخاره با قرآن
 
فال حافظ
 
محاسبه تناسب اندام شما
 
جداول لیگ
 
آب و هوا
 

تاریخ : 1397/01/28 08:18:50شماره : 76448 تعداد بازدید : 34 گروه خبری : دانش و فن آوری



سیستم اطلاعات بازاریابی «MIS» چیست؟




 چند دور کامل از تحقیقات بازار در یک بنگاه تجاری می تواند هزاران هزار بخش یا مجموعه اطلاعاتی را برای مجموعه شما فراهم آورد که باید بگونه ای مدیریت شده که به مدیران این اطمینان را بدهد که این مجموعه های اطلاعاتی در کل برای تصمیم گیرندگان ایجاد ارزش می‌کنند. استفاده از سیستم اطلاعات بازاریابی رویکردی است برای کار کردن و کنار آمدن با حجم انبوهی از اطلاعات حاصل از تحقیقات بازار که برای مراجعین یا حتی به منظور حمایت و پشتیبانی از استفاده این اطلاعات توسط مالک یک کسب و کار کوچک.

یک سیستم اطلاعات بازاریابی شامل سه بخش می شود:

1. سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر که برای تحلیل اطلاعات و تهیه گزارش ها مورد استفاده قرار می گیرد.

2. یک سیستم برونداد برای تصمیم گیرندگان حوزه بازاریابی و تبلیغات.

3. چهار نوع اطلاعات که می توانند توسط سیستم اطلاعات بازاریابی مورد تحلیل قرار بگیرند.

یک سیستم اطلاعات بازاریابی چه وظایفی را انجام می دهد؟

یک سیستم اطلاعات بازاریابی یا MIS یک ابزار مطلوب برای متخصصین حرفه ای تحقیقات بازار است، چرا که این ابزار مجموعه ای جامع از وظایف را ارائه می دهد. یک سیستم اطلاعات بازاریابی می تواند برای تشخیص نوع اطلاعات که تصمیم گیرندگان در حوزه تبلیغات و بازاریابی به آنها نیاز دارند، مورد استفاده قرار بگیرد که در مجموع یک وظیفه بسیار مهم تلقی می شود. وظایف عمومی تر این سیستم شامل ظرفیت جمع آوری اطلاعات و سپس دسته بندی و منظم ساختن آن برای استفاده های آتی می باشد. یک سیستم اطلاعات بازاریابی اطلاعاتی را که جمع آوری می کند، حفظ و نگهداری کرده و موجب می شود

تا این اطلاعات برای تحلیل دیگر اطلاعاتی که در مراحل بعدی جمع آوری می شود، مورد استفاده قرار بگیرد. در نهایت یک سیستم اطلاعات بازاریابی می تواند برای توزیع اطلاعات مرتبط بین مدیران مختلفی که از آن اطلاعات برای ترفیع و ترویج محصول و خدمات استفاده می کنند، به کار گرفته شود. و البته از آنجاییکه استفاده از یک سیستم اطلاعات بازاریابی تحت نظر و هدایت یک محقق بازار است، این اطلاعات در زمان مقرر تحت اختیار مراجعین و مشتریان مختلف سازمان قرار می گیرد.

یک سیستم اطلاعات بازاریابی از چه نوع اطلاعاتی می تواند استفاده کند؟

از آنجائیکه یک سیستم اطلاعات بازاریابی بگونه ای طراحی شده است که سیستم و نظام چند وظیفه ای باشد، قادر به اداره کردن چند نوع مختلف از اطلاعات است. یعنی چندین منبع مختلف برای یک سیستم اطلاعات بازاریابی تامین اطلاعات می کنند که عبارتند از:

    پایگاه داده های به دست آمده
    اطلاعات داخلی شرکت
    هوش بازاریابی
    تحقیقات بازاریابی

سیستم اطلاعات بازاریابی می تواند وظیفه تولید و طبقه بندی مجموعه گزارش هایی برای رده‌های مختلفی از تصمیم گیران سازمانی را بر عهده داشته باشد.

چه نیازهایی توسط یک سیستم اطلاعات بازاریابی برطرف می شود؟

پایگاه داده های به دست آمده

حجم بسیار بالایی از اطلاعات در قالب پایگاه های داده در دسترس می باشد و یک بدنه شگفت‌آور از داده های مختلف نیز بدون هیچ هزینه ای می تواند در اختیار شرکت های قرار بگیرد. به عنوان مثال، پایگاه های داده دولت حاوی اطلاعات مختلف در زیمنه اقتصاد و اطلاعات جمعیت شناختی در رابطه با تک به تک افراد، گروه ها و شرکت ها می باشد.

اطلاعات داخلی شرکت

اطلاعات بدست آمده از فعالیت های فروش و بازاریابی به سیستم اطلاعات بازاریابی ارسال می‌شود و سپس در مرحله بعدی تفسیر اطلاعات در بین پایگاه های داده مختلف فرایند تولید گزارش را مقدور می سازد. همچنین، ترکیب سیستم اطلاعات بازاریابی با زیرساخت اینترانت داخلی شرکت می تواند دسترسی به اطلاعات واحدهای مختلف کسب و کار، پایگاه های داده سازمانی و حتی اطلاعات کارکنان را نیز مقدور سازد. منظور از اینترانت یک شبکه ارتباطات داخلی شرکت است.

هوش بازاریابی
تمامی اطلاعات مرتبط با محیط بازار می تواند از طریق فعالیت های اطلاعاتی هوشمند که به نظارت بر وبسایت های رقبا، نشریات تجاری صنعت و مشاهدات بازار توسط مردم در ترانشه ها تعلق دارد، مورد دسترس قرار بگیرند. دیگر راه های ممکن برای برای هوش بازار شامل نمایشگاه‌های تجاری، صحبت کردن با مشتریان و مراجعین، گفتگو با توزیع کنندگان در حین انجام کار و فعالیت و شرکت در فعالیت هایی از قبیل استخدام خریداران مخفی و آزمایشی و خرید وتست کردن محصولات و خدمات رقبا می شود.

تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی و اطلاعاتی که از این تحقیقات در یک سیستم اطلاعات بازاریابی جمع آوری شده است شامل اطلاعاتی از گزارش تحقیقات سندیکا و گزارش های تحقیقاتی سفارشی می‌شود که ممکن است از منبع تحقیقات ثانویه یا تحقیقات اولیه جدید حاصل آمده باشد. هر قدر اطلاعات تحقیقات بازار در رابطه با محیط کسب و کار، رقبا و مشتریان خاص و منحصر به فرد تر باشد، در مجموع ارزش بیشتری برای شرکت و سازمان هم دارد.
 

منبع : آی بازاریابی
منوی اصلی
 
اوقات شرعی
 

 
آمار بازدید
بازدید های امروز: 43
بازدید های دیروز: 132
بازدید های این ماه: 4549
کل بازدید ها: 515288
 
تقویم